Forum

ATB biopellets test by customer

Eksaarde Belgium, dealer of: ATB, CoralShop, Ecotech Marine,...

Moderator: coralpoint

Re: ATB biopellets test by cutomer

Beitragvon coralpoint » So 28. Nov 2010, 19:35

Dag 14

Goeie avond iedereen.
Daarnet de nitraat- en fosfaat waarden gemeten. Nitraat lag tussen de 2 en 5, praktisch gelijk gebleven dan vorige week.
De fosfaatwaarde is van 0,28 naar 0,17 gedaald. Een goed resultaat zou ik zeggen op 14 dagen tijd.
Mijn bakje staat er weer helemaal terug. De koralen staat weer helemaal open.
Groeten en tot volgende week met nieuwe metingen.

Michel

Day 14

Good evening everybody,

Just finnished meassuring Nitrate and Phosfate. Nitrate was between 2 and 5, about the same as last week.
Po4 has gone down from 0.28 to 0.17. A nice result in just 14 days.
My aquarium is back in shape, all the corals are open.
Greetings till next week with new test results.

Michel
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Mo 29. Nov 2010, 22:16

Dag 15

Vandaag 50 gram bio pellets toegevoegd, dus in totaal zit er nu 250 gram in de filter.

Groeten

Day 15

Today I added 50 grams to the reactor, so now there's 250gram in it.

greetings.
coralpoint

Beitragvon coralpoint » So 5. Dez 2010, 23:43

Dag 21

Vandaag nogmaals nitraat en fosfaat gemeten:
Nitraat: 1
Fosfaat: 0,06

Fosfaat is terug heel goe gezakt ten opzichte van vorige week (0,17).
Normaal gezien zou ik terug 50 gram bio pellets moeten toevoegen, maar ga dit niet doen omdat de resultaten nu al uitstekend zijn.
Een beetje fosfaat en nitraat mogen altijd aanwezig zijn in je bakje.

Groeten Michel

day 21

Today again tested for nitrate and fosfate:
nitrate: 1
fosfate: 0.06

fosfate has dropped a lot again since last week (0.17).
Normaly i would ad another 50grams of pellets, but i am not going to because of the outstandingresults allready.
A litlle fosfate and nitrate are ok for my tank.

greatings Michel.
coralpoint

Re: ATB biopellets test by customer

Beitragvon coralpoint » Mo 13. Dez 2010, 20:07

Dag 28

Terug een meting gedaan van nitraat en fosfaat. Nitraat was 2, maar fosfaat was buiten onze verwachting gestegen naar 0,23. Raar. Was mijn fosfaat zodanig gezakt door die bacterie-explosie, wie weet? Maar waarom is die dan terug gestegen? Ik heb nochtans niks speciaals gedaan in mijn bak dan de vorige weken.
Ben al nieuwsgierig wat de meting volgende week zal geven.

Groeten

Day 28

Again we meassured nitrate and fosfat levels. Nitrate was 2, but the fosfate has gone back up to 0.23. Strange.
Has my fosfate come down so much due to the bacterial explosion? who knows? Why has it gone up again? I havn't changed anything in my habbits of maintanance.
I am curious what next week will bring.

greetings
coralpoint

Beitragvon scaramouche » Di 14. Dez 2010, 17:34

Als ik mag..........ik denk dat het normaal is dat je weer schommelingen krijgt opdat je de filtering over de pellets te plots bent gestopt. Ik zou langzaam gaan afbouwen, elke week iets minder pellets indoen, zodat de shock minder is. Is maar een idee.

If I may .......... I think it is normal to have variations in the waterrates because filtration through the pellets suddenly stopped. I would slowly phase out, every week put in a little less pellets, so the shock is avoided. Just a thought.

Grtz Marc
allo allo, welcome to my little tank !

C:P:N Ratio-Believer.
scaramouche

Beitragvon coralpoint » Di 14. Dez 2010, 23:31

Michel didn't stop it, he just lowered the dose because of the massive bacterial explosion. He started with 1000ml and went down to 200ml.
One week later raised it to 250ml. The swing in fosfate is still a question why. But the good thing is that the nitrate stays low.
On the other forum people suggested to raise the dose some more to 300ml.
Also there was the question : what if due to a mallfunction or power outage the reactor would stand still for some time, would there be a danger when power is back on. Like with a sand filter or sulfide based nitrate filter. To that i do not have an answer, maybe someone can help us on this one?

jurgen
coralpoint

Beitragvon coralpoint » So 19. Dez 2010, 18:53

Dag 35

Weer een weekje voorbij en een meting uitgevoerd.
De nitraatmeting gaf vadaag 3 aan, nog steeds zeer goed.
De fosfaat is wat anders. Vandaag gaf de meting liefst 0,83 aan. Zeer slecht en gevaarlijk voor het leven in de aquarium. Begon reeds verleden week te stijgen.
Toen wist ik niet waarom, maar mijne frank euh euro is vandaag gevallen, denk ik.
Het is mijn eigen fout dat de fosfaat zo sterk is gestegen. Ik gebruik namelijk fosforzuur om glasanemonen te bestrijden en heb deze week redelijk wat bestreden (gaat zeer goed met fosforzuur).
En dit fosforzuur doet mijn fosfaat sterk stijgen. Om schade te beperken in mijn aquarium, heb ik toevlucht genomen naar een product om fosfaat te verwijderen (Dispophos van Coral-shop).
Vanaf nu zal ik geen fosforzuur meer gebruiken maar overgaan naar azijn of kokend water om glasanemonen te bestrijden.

Groeten

Day 35

Another week has gone by and we tested again.
Nitrate was 3 and this is still verry good.
Fosfate is sommething else. Today we meassured 0.83. Verry bad and close to toxic for the reef environment. It started to go up since last week (read above).
After analysing why, i discovered it was my own mistake. I used fosforic acid H3PO4 to inject pest anemones in the tank. it works really great killing aiptasia.But didn't know it was adding to the fosfate in the tank.
To limmit the dammage i started using Dispophos (Coral-shop) to get rid of the fosfate.
From now on i wil never use fosforic acid any more to kill aiptasia. Stick with vinigar or boilling RO water.

greetings
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Mi 29. Dez 2010, 19:23

Dag 41

Ik heb gisteren nog eens gemeten, nitraat staat op 5, fosfaat nog altijd hoog tussen de 0,5 en de 1 (gemeten met een fosfaat test van Salifert).
Ik heb er dan nog 50ml pellets toegevoegd omdat de nitraat ietsje gestegen is.

Groeten en nog een prettige kerstdag.

Day 41

Yesterday i measured again, nitrate is at 5, phosfate still between 0.5 and 1 (used salifert test).
I added another 50ml pellets because nitrate has gone up slightly.

greetings and merry x-mass
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Mi 29. Dez 2010, 19:24

Dag 42

Fosfaat digitaal gemeten en had 0,42, het zakt.

Groeten

day 42

we used the hanna checker and phosfate are at 0.42ppm it is comming down.

greetings
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Mi 29. Dez 2010, 19:30

A question has been posted on the belgian forum:

What happens inside the reactor after a long power break? is the reactor a potential poisonbomb? Like a DSB?
considering the huge amount of bacteria inside.

jurgen
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Di 4. Jan 2011, 00:14

Vandaag weer een meting uitgevoerd: Nitraat tussen 2 en 5, Fosfaat op 0,17. Fosfaat is terug gezakt omdat ik op oudejaarsavond nog fosfaatverwijderaar heb toegevoegd.

Groeten

Today new meassurments where taken. Nitrate between 2 and 5, phosfate at 0.17. Phosfate dropped because at newyearsevening i added dispophos.

greetings
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Di 4. Jan 2011, 00:17

Answer to the question posted about the risk when power is out for some time:

The pellets are more a foodsource for the bacteria in the total system rather than a carrier. Unlike nitrate filters or DSB. So the risk is minimal.

jurgen
coralpoint

Beitragvon coralpoint » So 23. Jan 2011, 20:26

Vandaag terug een meting uitgevoerd, nitraat op 2 en fosfaat op 0,10. Mijn pellets zijn een beetje verminderd en zal morgen nog eens 50ml bijvoegen.

Groeten

Today we meassured again, nitrate @ 2 and phosfate 0.10. My pellets have become less in the reactor, so i'll be adding another 50ml.

greetings.
coralpoint

Beitragvon coralpoint » Mo 7. Feb 2011, 22:12

Gisteren nogmaals een meting uitgevoerd. Nitraat staat op 5, fosfaat op 0,02.
Groeten

Yesterday did a new test. Nitrate is at 5 and phosfate at 0.02.

greetings.
coralpoint

Beitragvon scaramouche » So 13. Feb 2011, 20:21

Ik blijf dit volgen. Dit wekt mijn interesse. Waarom in een wervelbedfilter ? Krzysztof Tryc (bij mijn weten één van de eerste privé-gebruikers zweert bij een omgebouwd zeovitfilter - http://www.youtube.com/watch?v=V70KV_dZ9UE&feature=related). Ik weet dat ondertussen de bio pellets ge-evolueerd zijn ,doch stel mij alleen de vraag.

Grtz Marc

PS : Het aangepaste zeovitfilter is hier te zien : http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/65-tank-of-the-month
allo allo, welcome to my little tank !

C:P:N Ratio-Believer.
scaramouche

Beitragvon coralpoint » Di 15. Feb 2011, 23:49

Die had ik nog niet gezien, prachtige bak. Thank Mark.
Wat het soort reactor betreft, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Zolang de pellets maar in beweging blijven en er niet uitgespoeld worden.
Als de pellets stil blijven liggen gaan ze samenkoeken en verliezen ze een groot deel van hun efficientie.
coralpoint

Vorherige

Zurück zu Coralpoint